In de praktijk

Gebruikservaringen


 

Kindcentrum de Schutsluis te Blokzijl


“Dit is een foto van een tekening van mijzelf, ik ben hier trots op”

De allereerste keer je Groeimap presenteren is best spannend. De bovenbouwleerlingen van Kindcentrum Schutsluis zijn druk bezig met het presenteren van hun Groeimap. Na een korte voorbereiding met de leerkracht tijdens een kindgesprek vertellen zij aan de hand van foto’s, filmpjes en verhalen over de trotse momenten tijdens het leerproces. “Dit is een filmpje waarin ik vertel wat hoofdtelwoorden en rangtelwoorden zijn” vertelt een leerling. De ouders kijken vol trots naar hun kind en genieten van de presentatie.

 

De leerling bepaalt wat hij/zij erin zet, maar ook wat hij/zij laat zien tijdens de presentatie. Leerlingen voelen zich eigenaar en dit zorgt voor vertrouwen. De leerling wil iets moois laten zien en dat zorgt voor motivatie” aldus een leerkracht van Kindcentrum de Schutsluis.

 

De Groeimap maakt het voor leerlingen mogelijk om eenvoudig het werk waar ze trots op zijn toe te voegen aan een bijpassend doel. De leerling kiest zelf wat hij toevoegt en dit zorgt ervoor dat de leerling eigenaar is.

 

 

RKBS Bonifatiusschool in Ter Apel


“We hebben ervaren dat dit een gebruiksvriendelijke en overzichtelijke app is, voor zowel de leerkracht als de leerling. Het is een goed middel om de brede ontwikkeling van onze leerlingen te doorzien. We gebruiken namelijk groeimap niet alleen voor rekenen en taal, maar ook voor wereldoriëntatie (thematisch) en talenten. Doordat je als leerling en leerkracht verschillende soorten bestanden kunt uploaden zijn onze portfolio’s visueel én inhoudelijk. Bij de getoonde bewijzen kun je (digitaal) in gesprek gaan met de leerling, waardoor ze zich bewust worden van hun eigen behaalde doelen en ook echt eigenaarschap hierin tonen. De presentatie van hun portfolio wordt dan ook echt persoonlijk.” aldus leerkracht Paulien Scholten groep 7-8 RKBS Bonifatiusschool in Ter Apel.